Een werkdag van de servicemedewerkers op de afdeling hartziekten

Gijzina en Niek zijn bekende gezichten op de afdeling Hartziekten. Niek werkt al sinds 1996 in het LUMC en liep daarvoor al stages in het toenmalige AZL. Hij heeft ervaring opgedaan bij het patiëntenvervoer, het secretariaat van de KNO en het audiologisch centrum voordat hij bij de afdeling Hartziekten kwam werken. Gijzina werkt sinds 2016 in het LUMC, zij is gestart in de flexibele pool van service medewerkers, maar werkt nu fulltime op de afdeling Hartziekten.



Hoe ziet een werkdag van een servicemedewerker er uit?

De dag begint vroeg in de ochtend om 07.30 uur. Niek en Gijzina starten met het nakijken van de houdbaarheid van het eten en bestellen nieuwe producten voor de volgende dag. Ze zetten koffie en thee en controleren welke patiënten niet mogen eten (nuchter moeten blijven) vanwege bijvoorbeeld een behandeling. Daarna serveren ze om 08.00 uur het ontbijt. Rond 10.00 uur serveren ze koffie met eventueel een gezond, eiwitrijk hapje. Hierna, worden de aangekomen boodschappen ingeruimd, en voordat Niek en Gijzina zelf van een kopje koffie kunnen genieten, nemen zij de bestelling voor het avondeten op.

Na de koffiepauze vullen ze de medische karren, zoals ‘de prikkar’ aan. Voordat ze het door hebben is het alweer 12.00 uur en is het tijd voor de lunchronde voor patiënten. In het LUMC wordt middels het project Puur LUMC aandacht besteed aan gezond eten. Niek en Gijzina geven graag wat uitleg om gezonde voeding te stimuleren. Om 13.00 uur hebben Niek en Gijzina hun eigen lunchpauze en om 13.45 uur maken ze weer een rondje langs alle patiënten met een kopje koffie, thee of iets anders met eventueel een eiwitrijk hapje. Rond 14.30 uur ruimen ze de keuken op en worden de voorraadkasten verder aangevuld.

Om 16.00 uur zit de dienst van Niek en Gijzina er bijna op. Samen met de avonddienst bespreken ze de bijzonderheden van de dag en waar ’s avonds op gelet moet worden. De avonddienst blijft tot 21.00 uur en serveert het warme eten aan iedereen. Daarnaast doet de avonddienst ook controles om de hygiëne rondom het eten voor de patiënten te verzekeren. Een voorbeeld hiervan is dat zij regelmatig de temperatuur meten van de karren waarin het voedsel vanuit het restaurant naar de afdeling wordt gebracht. Zo zorgen zij ervoor dat iedereen ‘echt’ een gezonde maaltijd heeft.

Zijn er nog andere taken die jullie tussendoor uitvoeren?

Natuurlijk zorgen we ervoor dat de patiënten die terugkomen van een behandeling tussen de rondes door eten en drinken krijgen. Regelmatig geeft een patiënt aan dat hij/zij weinig hoeft te eten, omdat je als patiënt veel in een bed ligt en minder beweging hebt. Wij leggen dan uit dat het lichaam juist voeding nodig heeft, omdat het lichaam veel energie gebruikt door een ziekte of voor en na een operatie. We hebben regelmatig contact met de diëtiste over het maken van voedingsplannen voor patiënten die niet goed eten of speciale diëten hebben. We bespreken bijvoorbeeld voor wie een eiwitrijk hapje bij de koffie/thee momenten goed is. Als er sprake is van een dieet bellen wij dit ook altijd door aan de voedingsadministratie zodat de keuken hier rekening mee kan houden.

Nu we het toch over dieet hebben, veel patiënten hebben een zoutarm dieet, hebben jullie daar tips voor?

Wij proberen met name bewustwording te creëren over zout. Veel mensen zijn zich er bijvoorbeeld niet van bewust dat er in “kant en klare pakjes en zakjes uit de supermarkt” veel zout zit. Veel zout kan een te grote belasting zijn voor mensen met een hartaandoening. Veel mensen denken dat het eten smakeloos is zonder zout, maar tegenwoordig zijn er veel opties in de supermarkt van kruidenmixen zonder zout. Dit kan een goed alternatief zijn om smaak aan een gerecht toe te voegen zonder dat er (veel) zout wordt toegevoegd. Hiernaast zien wij vaak dat patiënten een vochtbeperking hebben. Mensen mogen dan maximaal 1,5 liter vocht op een dag drinken, maar een bakje yoghurt telt bijvoorbeeld ook mee. Op de afdeling is er door verpleegkundigen een vochtkaart ontwikkeld om patiënten inzicht te geven hoe je de vochtbeperking over de dag kan verdelen. Mensen vinden het erg fijn om dit kaartje te gebruiken. 

Wat vinden jullie het leukste onderdeel van jullie werk?

Het leukste onderdeel van ons werk is het contact met de patiënt. We brengen geen slecht nieuws en geven geen injecties, maar komen om een gezonde maaltijd te serveren en een gezellig praatje te maken. We proberen altijd een gesprek te voeren over leuke dingen en bieden graag een luisterend oor. Zeker als mensen hier behoefte aan hebben of er wat minder bezoek aanwezig is, maken we hier altijd tijd voor. We vinden het fijn dat we zo op een positieve manier een steun kunnen zijn voor de patiënten.

De laatste vraag, wat is jullie favoriete warme maaltijd in het LUMC?

Gijzina: Ik ben dol op zalm met doperwtjes en krieltjes.

Niek: mijn favoriet is de gehaktbal met spinazie en aardappels.

En allebei houden we ook van een gekookt eitje bij de lunch!