Gezonde voeding / Eet u fit!

Gezonde voeding is één van de belangrijkste onderdelen van een gezonde levensstijl. Door een gezond eetpatroon voelt u zich fitter en vermindert u de kans op chronische ziekten.

De voordelen van gezonde voeding

  • Het verlaagt de bloeddruk
  • Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten
  • U blijft gemakkelijker op gewicht
  • Het versterkt het immuunsysteem
  • Het is goed voor uw humeur
  • U blijft langer fit
  • Het verkleint de kans op ziektes
  • Het verbetert uw slaap

Eet u gezond?

De Gezondheidsraad zet in hun advies op een rij welke voedingsmiddelen en -patronen leiden tot gezondheidswinst. Aan welke voldoet u al? In een normale situatie zijn dit de richtlijnen voor gezonde voeding. Vraag altijd uw huisarts / cardioloog / verpleegkundig specialist / diëtist voor om deskundig advies zodat u weet wat voor u het beste is.

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet dagelijks ten minste 250 gram groente en ten minste 2 stuks fruit
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood (~3 sneetjes), volkorenbrood of andere volkorenproducten
  • Eet wekelijks peulvruchten zoals bruine bonen, linzen en kikkererwten
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag (dit staat gelijk aan een klein handje)
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt
  • Eet 2 keer per week vis, bij voorkeur vette vis zoals makreel, haring, sardines of zalm
  • Drink dagelijks drie koppen groene of zwarte thee
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten
  • Geraffineerde graanproducten zoals witbrood, witte rijst en pasta zijn sterk bewerkt en bevatten daardoor minder voedingsstoffen en
  • leveren geen gezondheidswinst op. Volkorenproducten zoals zilvervliesrijst, volkoren couscous en volkoren pasta zijn gezondere
  • alternatieven.
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie
  • Onder gefilterde koffie verstaan we koffie gezet met een papieren filter, koffie van koffiepads, koffie gezet met een percolator en oploskoffie.
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees zoals worst, ham en bacon
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Om inzicht te krijgen in uw zoutgebruik, ga naar www.nierstichting.nl/zoutmeter
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen zoals multivitamine is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.
  • Veel mensen komen echter wel vitamine D tekort. Kijk hier of dit voor u ook geldt.
  • Cardiale patiënten dienen zoethoutproducten te vermijden zoals drop, zoethoutthee en sterrenmixthee

Hoe eet ik gezonder?

Maak voor uzelf een eetplan. Hierdoor gaat het makkelijker en houdt u het langer vol. Zet uw eetpatroon van dit moment op een rijtje. Kijk naar de bovenstaande adviezen en vink af aan welke u zich al houdt. Schrijf daarna op wat u wilt veranderen aan uw patroon. Stel haalbare doelen en denk in kleine stappen.

Mijn eetplan

  • Waarom eet ik wat ik eet?
  • Hoe ga ik mijn voeding aanpassen?
  • Wanneer begin ik?
  • Wat is mijn doel?
  • Ga ik dit samen met gezinsleden of een vriend(in) doen?
  • Zoek ik hulp van een diëtist?

Tip! Gezonder eten doet u niet alleen. Betrek uw partner / familie / naasten om mee te doen. Zo wordt het makkelijker en leuker!