Blijf bewegen, juist nu!

Dagelijks sporten of bewegen is goed voor iedereen. Ook voor mensen met een hart- of vaataandoening.

Veel mensen zijn minder gaan bewegen door de maatregelen rondom het coronavirus. Mensen zitten veel meer thuis, boodschappen worden bezorgd en activiteiten gaan niet meer door. Minder bewegen zorgt ervoor dat uw spierkracht afneemt en uw conditie minder wordt. Daar kunt u last van hebben in uw dagelijkse activiteiten. Regelmatig bewegen verkleint de kans op verslechtering van uw aandoening. Het kan zelf een nieuw probleem voorkomen. Daarom is het belangrijk om zo actief mogelijk te blijven op een manier die bij u past.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Door te oefenen en in beweging te blijven worden uw spieren sterker en bouwt u extra reserves op. U loopt hierdoor minder risico om uw dagelijkse activiteiten voor kortere of langere tijd niet meer zelfstandig uit te kunnen voeren. Daarnaast heeft bewegen nog vele andere voordelen voor u:

  • Bewegen zorgt voor een betere conditie
  • Bewegen geeft een fit en energiek gevoel en verbetert de slaap
  • Bewegen helpt om stress te verminderen
  • Bewegen draagt bij aan het verlagen van de bloeddruk
  • Bewegen verkleint de kans op psychische klachten, zoals depressieve symptomen en angsten
  • Bewegen helpt het cholesterolgehalte (vetten) in het bloed te verbeteren
  • Bewegen helpt bij het krijgen en behouden van een gezond gewicht
  • Het geeft vertrouwen in uw lichaam
  • Bewegen verkleint de kans op botbreuken op hogere leeftijd

Wat kunt u doen?

Begin met bewegen! Het beginnen met bewegen levert namelijk het grootste gezondheidsvoordeel op. Door een sport of een vorm van bewegen te kiezen die bij u past is de kans groter dat u het volhoudt. Probeer elke dag tenminste een half uur matig intensief te bewegen. Wandelen is al een heel goed begin. Doe daarnaast ook oefeningen om sterker te worden. Om aan uw spierkracht en conditie te kunnen werken hebben wij in samenwerking met een netwerk van ziekenhuisfysiotherapie en de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NIVC), KNGF en de NVZF een aantal tips voor u op een rijtje gezet.

10 manieren om in beweging te blijven*

  • Bouw het bewegen geleidelijk op
    • Als u niet gewend bent actief te bewegen, begin dan rustig met bijvoorbeeld een wandeling van 10 minuten. 
  • Doe spierkracht oefeningen
    Zie de bijlage Beweeg mee in het LUMC! voor de oefeningen
  • Maak extra beweegmomenten, zoals
    • Maak een lunchwandeling
    • Neem de trap in plaats van de lift
    • Doe de boodschappen op de fiets of lopend
    • Loop `s avonds na het eten een blokje om
    • Sta elk half uur even op uit uw stoel om te bewegen
    • Stap één of twee haltes eerder uit de bus of tram
  • Werk in de tuin
  • Doe de voorjaarsschoonmaak
  • Ga klussen
  • Beweeg elke dag mee met Nederland in beweging (omroep MAX)
  • Dans door de kamer, spring en hinkel als dit mogelijk is
  • Gebruik uw hometrainer 
  • Een beweeg-app kan u helpen om vaker te gaan bewegen (download de Ommetje app)
  • Stel haalbare doelen en beloningen voor uzelf op!

Tip: spreek af om met een vriend(in) samen (op 1.5 meter afstand) te wandelen of hardlopen. Zo maakt u het leuker!

* Indien u merkt dat u na 1 uur nog vermoeid bent van de oefeningen, dan moet u de intensiteit van de oefenvormen met de helft verminderen.

Deskundige begeleiding

Voor de meeste patiënten heeft regelmatig bewegen veel voordelen. Voelt u zich onzeker over wat u wel of niet kunt? Overleg dan met uw arts welke vorm van bewegen het beste bij u past.  

Meer informatie:

https://harteraad.nl/bewegen/
https://www.hartstichting.nl/gezond-leven/beweging
https://www.thuisarts.nl/gezonde-levensstijl/ik-wil-gezond-bewegen
Bij het Kenniscentrum Sport vindt u filmpjes over welke oefeningen u thuis kunt doen om botten en spieren te versterken.